UNIVERZITET U TUZLI
MEDICINSKI FAKULTET
Univerzitetska 1
Tuzla
O B J A V L J U J E
Kandidat Fatima Topčagić, dipl. medicinski tehničar/sestra, javno će braniti završni magistarski rad pod naslovom „Stepen informisanosti i stavovi srednjoškolaca o važnosti virusnog hepatitisa B i C na području Tuzlanskog i Zeničko-dobojskog kantona“ dana 16.12.2024. godine sa početkom u 14,00 sati na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, pred Komisijom u sastavu:
- Dr. med. sci. Selmira Brkić, redovni profesorza nastavni predmet „Patofiziologija“ na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, predsjednik
- Dr. med. sci. Enisa Ramić, vanredni profesorza nastavni predmet „Porodična medicina“ na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, mentor, član
- Dr. med. sci. Olivera Batić-Mujanović, redovni profesorza nastavni predmet „Porodična medicina“ na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, član
Zamjenski član Komisije dr.med.sci. Azra Kurtić, vanredni profesor za nastavni predmet „Psihologija komunikacija“ na Medicinskom fakultetu Univerziteta u Tuzli.
Završni magistarski rad može se pogledati u Sekretarijatu fakulteta radnim danom od 10,00 do 14,00 sati.
Pristup javnosti je slobodan.
REZIME RADA
Virus hepatitisa B (HBV) i virus hepatitisa C (HCV) infekcije su jedne od glavnih globalnih zdravstvenih problema koji izazivaju značajan morbiditet i smrtnost širom svijeta, često kroz posljedice hronične infekcije. Infekcija virusom hepatitis B prenosi se najviše krvlju i tjelesnim tekućinama kao ubodni incident ili ugriz, a zatim seksualnim putem i perinatalno. Glavni put prenosa C hepatitisa je parenteralno. Najefikasnija mjera primarne prevencije i prevencije uopšte, u suzbijanju zaraznih bolesti je vakcinacija.
Ovim poprečno-presječnim istraživanjem je procijenjena informisanost i stavovi učenika završnih razreda srednjih škola na području Tuzlanskog i Zeničko-Dobojskog kantona o važnosti virusnog hepatitisa B i C. Istraživanje je provedeno u srednjim školama u školskoj 2023/2024. godini. Ukupni uzorak ovog istraživanja činilo je pet stotina i dvadeset ispitanika. Ispitanici su srednjoškolci završnih razreda srednjih škola. Većina ispitanika (64,9%) je ostvarila ispodprosječne rezultate vezano za stepen informisanosti i stavove učenika završnih razreda srednjih škola vezano za važnost hepatitisa B i C, rezultati su pokazali da učenici nisu u dovoljnoj mjeri informisani o važnosti bolesti hepatitis B i C. (p<0,001). Razlika u stepenu informisanosti i stavovima srednjoškolaca s obzirom na kanton u kome učenici žive, postoji. Učenici Zeničko-dobojskog kantona su ostvarili bolje rezultate u odnosu na učenike Tuzlanskog kantona Razlika između učenika Zeničko-dobojskog kantona i učenika Tuzlanskog kantona statistički je značajna ( p<0,01). Stepen informisanosti učenika Medicinske škole o važnosti hepatitisa B i C, u najvećoj mjeri razlikuje u odnosu na ostale tri grupe (tri škole), tj.u odnosu na Stručnu školu ( p<0,001), na Tehničku školu (p<0,001) i Gimnaziju (p<0,001). Učenici Medicinske škole po stepenu informisanosti o važnosti hepatitisa B i C se sa 99,9% sigurnosti statistički značajno razlikuju u odnosu na učenike ostalih škola (p<0,001). Učenici sa Tuzlanskog kantona se smatraju u većoj mjeri informisanim o spolno prenosivim bolestima (62,5%) u odnosu na učenike Zeničko-dobojskog kantona (51,1%), (p=0,01). Podaci ukazuju da je nešto veći udio učenika iz Tuzlanskog kantona (36,5%) u odnosu na udio učenika Zeničko dobojskog kantona (22,8%) koji su se izjasnili da su u posljednjih godinu dana imali edukaciju o spolno prenosivim bolestima. Bez obzira na ukazane razlike, učenici oba kantona jasno ukazuju na potrebe o informisanju vezano za hepatitis B i C i seksualnom reproduktivnom zdravlju. Najefikasnija mjera primarne prevencije i prevencije uopšte, u suzbijanju zaraznih bolesti je vakcinacija. Važna mjera primarne prevencije je i edukacija i informiranje o samoj bolesti. Promocija zdravlja usmjerena je pojedincu i populaciji, kako u lokalnoj tako i u široj zajednici, a za neke preventivne aktivnosti potrebno je početi što ranije, čak u školskoj dobi.