UNIVERZITET U TUZLI
EDUKACIJSKO-REHABILITACIJSKI FAKULTET
Tuzla, 07.10.2025. godine
O B A V I J E S T
Mirzeta Jelić, bachelor specijalne edukacije i rehabilitacije javno će braniti završni magistarski rad pod nazivom „Poređenje rezultata procjene kod djece uzrasta 2 do 5 godina koja imaju poremećaje iz spektra autizma korištenjem ASRS skale od strane roditelja i odgajatelja” dana 20.10.2025. godine u 13.00 sati u Sali za sjednice Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Univerziteta u Tuzli, pred Komisijom u sastavu:
- Dr. sci. Medina Vantić-Tanjić, redovniprofesor na užoj naučnoj oblasti “Specijalna edukacija i rehabilitacija” Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Univerziteta u Tuzli, predsjednik
- Dr. sci. Alma Dizdarević, redovni profesorza užu naučnu oblast „Specijalna edukacija i rehabilitacija“, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Univerziteta u Tuzli–mentor, član
- Dr. sci. Amila Mujezinović, docent za užu naučnu oblast „Specijalna edukacija i rehabilitacija“, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Univerziteta u Tuzli, član.
Za zamjenika članova komisije imenovan je dr. sc. Senad Mehmedinović, vanredni profesor za užu naučnu oblast „Specijalna edukacija i rehabilitacija“ na Edukacijsko-rehabilitacijskom fakultetu Univerziteta u Tuzli.
Pristup javnosti je slobodan. Magistarski rad se može pogledati u Sekretarijatu fakulteta svakim radnim danom od 08,00 – 16,00 sati.
REZIME RADA
Autizam je složen neurorazvojni poremećaj koji se manifestuje teškoćama u socijalnoj interakciji, komunikaciji i ponašanju. Termin autizam potiče od grčke riječi authos što znači „sam“, a u literaturi se koristi za opisivanje osoba koje pokazuju povučenost i ograničenu zainteresovanost za vanjski svijet.
Tokom vremena mijenjala se terminologija i klasifikacija, pa se danas, prema dijagnostičkom priručniku DSM-5, koristi jedinstveni pojam „poremećaj iz spektra autizma“ (PSA).
Autizam se javlja u ranom djetinjstvu i zahvata različite aspekte razvoja, uključujući kognitivne sposobnosti, komunikaciju, socijalne vještine i obrasce ponašanja. Simptomi variraju u intenzitetu, od blagih do veoma izraženih oblika. Karakteristične odlike uključuju otežanu socijalnu interakciju, stereotipne pokrete, usko fokusirana interesovanja te senzorne poteškoće.
Rana dijagnostika i intervencija imaju presudan značaj u prepoznavanju i pružanju adekvatne podrške djeci s PSA. U tu svrhu razvijene su različite skale i instrumenti za procjenu. Jedan od često korištenih instrumenata je Autism Spectrum Rating Scale (ASRS), koji omogućava procjenu ponašanja i simptoma djece na osnovu zapažanja roditelja i stručnjaka. Ova skala obuhvata ključne aspekte ponašanja i nudi uvid u obrasce koji ukazuju na prisustvo PSA, te se koristi kao značajan alat u istraživačke i dijagnostičke svrhe.
Ključne riječi: autizam, poremećaj iz spektra autizma, djeca predškolskog uzrasta, ASRS skala, rana dijagnostika