UNIVERZITET U TUZLI
FILOZOFSKI FAKULTET
O B A V I J E S T
Ivona Lujić javno će braniti završni magistarski rad pod nazivom: “Uloga bosanskohercegovačkih web portala u predstavljanju standarda ženske ljepote i lifestyle-a koje promoviraju influencerice”. Javna odbrana završnog magistarskog rada obavit će se 17.02.2025. u 13:00 sati na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, pred Komisijom u sastavu:
- Dr.sc. Amela Delić Aščić, docentizabrana na užu naučnu oblast Komunikologija na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, predsjednik;
- Dr. sc. Zarfa Hrnjić Kuduzović, vanredni profesor, izabrana na užu naučnu oblast Komunikologija na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, mentor i član;
- Dr. sc. Šejn Husejnefendić, docent, izabran na užu naučnu oblast Masovni mediji na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli, član.
Rezervni član Komisije: dr. sc. Gabriel Pinkas, vanredni profesor izabran na užu naučnu oblast „Pedagogija” na Filozofskom fakultetu Univerziteta u Tuzli.
Pristup javnosti je slobodan. Magistarski rad se može pogledati u Sekretarijatu Filozofskog fakulteta Univerziteta u Tuzli radnim danom od 08 do 14 sati.
REZIME RADA
Zbog važne uloge medija u populariziranju standarda ženske ljepote i poželjnog životnog stila, značajno je utvrditi u kojem obimu i na koji način web portali izvještavaju o infleuncericama koje se bave modom i ljepotom budući da su one često uzori mladim djevojkama i ženama. Dok su u drugoj polovici 20. stoljeća ključnu ulogu u širenju standarda idealiziranog ženskog tijela, odijevanja i poželjnog ponašanja, uz industriju zabave, imali modni časopisi, tabloidi, te zabavni i reality show formati, danas su tu ulogu preuzele društvene mreže. Nekritičkim prenošenjem trivijalnih objava, kao i fotografija nerealnog tijela i života influencerica, web portali mogu doprinijeti širenju nezdravih trendova i rizičnih ponašanja. Svrha ovog istraživanja bila je utvrditi kako su influencerice koje se primarno bave modom i ljepotom prikazane na informativnim i lifestyle portalima u BiH, s fokusom na biranje riječi, dodjeljivanje naziva i pridjeva, seksualiziranje influencerica, promicanje nerealnih standarda ljepote i luksuznih životnih stilova. Kvantitativna i kvalitativna analiza sadržaja web članaka o influencericama (N=152) objavljenih na deset bosanskohercegovačkih web portala pokazala je da su influencerice dominantno kategorizirane u rubriku zabave, a vrijednosna orjentacija prema predmetu izvještavanja je uglavnom neutralna ili pozitivna. Unatoč potencijalno štetnim implikacijama trendova koji promoviraju influencerice, poput idealiziranih tijela i načina života, portali rijetko ispunjavaju kritičku i edukativnu funkciju. Osim toga, izvor informacija u ovim člancima često su samo influencerice, bez mišljenja stručnjaka. Drugi uzorak obuhvatio je objave (N=359) deset bosanskohercegovačkih influencerica sa značajnim brojem pratitelja. Analiza sadržaja njihovih objava otkrila je sličnost bh. influencerica s onima u Evropi i SAD-u promoviranju kozmetičkih proizvoda i luksuznog načina života. Istovremeno, bh. influencerice u usporedbi sa spomenutim influencericama manje promiču ekstremne ili rizične standarde ljepote, poput operacija iz domena plastične i estetske kirurgije. Implikacije ovih nalaza upućuju na to da, dok se bosanskohercegovačke influencerice prilagođavaju globalnim trendovima u nametanju standarda ljepote i luksuza, manji je naglasak na promoviranju štetnih ideala ljepote poput ekstremnih estetskih zahvata. No, opći nedostatak analitičkog izvještavanja portala, uz izostanak stručnih komentara, ukazuje na potrebu za odgovornijim izvještavanjem internetskih portala koje bi uključivalo i moguće štetne implikacije aktualnih trendova promičući zdraviji pristup standardima ljepote i realnije stilove života.